Paris!

Het zal geen geheim zijn dat ik dol ben op stedentrips. Ik vind er inspiratie, energie en sinds een jaar gaat het eigenlijk ook hartstikke goed wanneer we de kids meenemen. Vorig jaar voor het eerst namen we Noa en Max mee naar Londen (die blog is er nooit gekomen helaas, maar op Instagram meer over dat avontuur). Ze waren toen bijna 4 en 5 jaar oud. We keken ernaar uit om ze wat meer van de wereld te laten zien en op deze leeftijd snappen ze al veel en leren ze snel. In Londen kregen ze ponden als vakantiegeld, reden we links en zaten we in een rode dubbeldekker bus. Ook de Big Ben is ze bijgebleven. Bovendien was het grootste feest dat we met ons vieren een hotelkamer hadden met 4 bedden aan elkaar waar we snacks op aten. Vooral was er volledige aandacht voor elkaar en veel nieuws te ontdekken samen. Door het Londen succes boekten we, na een aantal drukke weken met werk, een paar dagen Parijs dit jaar. Via Airbnb vonden we een te gek appartementje in  het centrum van Parijs. We boekten voor 3 nachten en via Instagram kreeg ik veel verzoeken voor tips en aanraders. Vandaar dat de blog van Parijs er nu wel komt 😉 Parijs met kids is namelijk echt een goed idee!

De kleine 5 uur rijden is het probleem niet zo. Ik maakte een mapje met wat kleurplaten en spelletjes, pakte een rugzakje in met wat lekkers en de iPads en dan is het al gauw een gezellig reisje. Eenmaal met de auto in centrum Parijs is niet ideaal, maar het scheelt dat we een parkeergarage vooraf geboekt hadden. We bewonderden het mooie appartementje, zetten spullen weg en liepen de stad in. Binnen 10 min kon Max zijn geluk niet op want een levensgrote Mario (zijn held van het moment) heette hem welkom in een spelletjeshal. Vooruit, even een spelletje Mario en airhockey. Goed begin :-). Daarna door naar de grootste speelgoedwinkel van Parijs. Die had ik uiteraard wel opgezocht, want een souvenir kopen van je vakantiegeld is een van de hoogtepunten van zo’n reisje uiteraard 😉

Vervolgens liepen we toevallig tegen een te leuke Diner aan, ideaal voor een break en om een plannetje te maken met de kaart erbij. Uiteindelijk zijn we doorgelopen naar Parijs’ grootste, meest luxe warenhuis; Galeries Lafayette. Maakt op zichzelf al indruk, maar een extra bonus was de Disney store die erin zat; Noa en Max zijn helemaal weg van Vaiana. We aten wat bij een familierestaurant en namen de metro naar station Trocadero, waar je een prachtig uitzicht hebt op de verlichte Eiffeltoren. Die is werkelijk prachtig om te zien in het donker en zullen de kids zeker onthouden.

Dag 2, heerlijk wakker worden met het zonnetje dat naar binnen schijnt (wat een geluk!). We startten de dag met een heus Parijs’ Petit dejeuner; heerlijk! Er zijn vele knusse Franse terrasjes te vinden waar je een croissantje of ontbijtje kan nemen. De bakker om de hoek is natuurlijk ook een prima optie. We lopen vervolgens naar Centre Pompidou waar Max zich afvraagt of we in de buizen kunnen (net zoals Mario). De kleurrijke Stravinski-fontijn staat helaas droog, dus lopen we door naar Paris bike tour om fietsen te huren. Kids vanaf 8 jaar zouden zelf mogen fietsen en er zijn citytours te boeken. Voor ons werken 2 fietsen met kinderzitjes perfect.

We fietsen door le Marais, een van de leukste wijken van Parijs, ook voor de ouders! Verschillende kleine shops en gezellige straatjes. Fleux’ is een toffe interieurzaak met 3 lossen winkels bij elkaar. Ik hield het daar wat langer vol dan de rest, die zich buiten blijkbaar vermaakten met een gevouwen bootje op de stroom in de goot van de straat (geluk kan heel eenvoudig zijn ;-)). Verder in deze wijk is het leuk om conceptstore Merci aan te doen en vlak daarnaast BonTon, voor de hippe kinderspullen. Helaas was de feest- en deco afdeling dit keer gesloten.

Het leuke van fietsen door de stad is dat het zo vlot gaat, terwijl je toch van alles ziet. Geen vermoeide benen en kunnen stoppen waar je wil (zoals bij enge etalages van Halloween winkels). We deden ook Centre Commercial aan, die ook een superleuke kids winkel heeft. In dit blok zit nog wel meer moois om rond te snuffelen als je tijd hebt. We gingen verder, naar de Eiffeltoren, die we in het daglicht nog niet gezien hadden. Zo dichtbij is lijkt ‘ie nog groter! Leuk om er vlakbij te zijn en een ritje in de draaimolen ernaast te maken.

Een heel stuk van de oever aan de Seine is omgebouwd tot fiets-/ wandel- en recreatiegebied. Superleuk om daarlangs te fietsen. Het klimparcours was een hit bij Noa en Max en een leuke plek om lekker te spelen en klauteren. Het uitzicht over de Seine, de mooie bruggen en in de verte de Eiffeltoren is ook niet mis. Na een heerlijke dag door Parijs getoerd te hebben, brachten we de fietsen terug, liepen we langs de supermarkt en kochten lekkere hapjes als avondeten. Het toppunt van gezelligheid voor de kids, en dat beamen wij ook wel. Het appartement was zo ideaal; klein keukentje erin met goede spullen, gezellige lampjes en een smart tv zodat we ‘gewoon’ Ratatouille konden kijken, in het Nederlands.

Dag 3; we nemen de metro naar Parc de la Vilette, waar het museum van de wetenschap ook ligt. Een gedeelte daarvan is helemaal gericht op kinderen. Cite des enfants heet het. Om er te komen moet je eerst langs de drakenspeeltuin, en dat gaan je kids leuk vinden, dus trek daar een extra uurtje voor uit 😉

Het museum is niet heel modern, maar er zijn 2 expo’s die erg leuk zijn voor kinderen. Ze mogen overal aankomen, proefjes en spelletjes doen en bijvoorbeeld het bouwterrein in miniformaat is te gek. Hijskranen, slagbomen, kruiwagens, al het echte werk, maar dan in het klein. Buiten mochten we een kijkje nemen in een echte onderzeeër en naast het museum zit een kleine mall als je nog wat wil shoppen of eten. Wij besloten nog een eindje door te lopen in Parc de la Vilette. We raden je aan dat ook te doen, want verderop stuitten we weer op een te gekke speeltuin. Dit keer met klimheuvels, kabelbanen en wolkenspringkussens….paradijs voor je kids! Noa zei; mam, als ik 7 word wil ik met mijn kinderfeestje wel naar Parijs, hierheen! 😉

De volgende dag was het tijd om te gaan. Onze conclusie; Parijs is te gek om met de kids te doen. Genoeg opties om je programma aan te passen zodat het leuk is voor ze. Onze airbnb was een schot in de roos qua locatie, sfeer en uiterlijk, dus dat hielp ook enorm. We sloegen nog wat Franse lekkernijen (en pastelkleurig toiletpapier) in bij een Hypermarche onderweg en sloten ons tripje zeer tevreden af. Vorig jaar Londen, nu Parijs, eens denken over een mooie stad voor volgend jaar!